Vraag & antwoord

  • Welke corporaties werken met elkaar samen op deze website?

    Acht woningcorporaties – Area, BrabantWonen, Charlotte van Beuningen, JOOST, Mooiland, Woonmeij, Woonveste en Zayaz – starten samen deze nieuwe website, waarop je vanaf 15 mei 2024 alle vrijkomende huurwoningen in de regio Noordoost-Brabant en Gennep vindt.

    Verder heeft ook Woonzorg Nederland straks de mogelijkheid om op deze website te adverteren. 

  • Waarom werken de woningcorporaties in Noordoost-Brabant met elkaar samen op één website? Wat zijn de voordelen van deze samenwerking voor mij?

    We willen het zoeken naar een passende sociale huurwoning makkelijker en klantvriendelijker maken.
    Je vindt straks alle vrijkomende sociale huurwoningen op één plek. Zo hoef je je in deze regio niet meer op verschillende websites in te schrijven, heb je een ruimere keuze uit woningen die passen bij jouw woonwensen. In jouw zoekprofiel kun je straks eenvoudig aangeven in welke woonplaats je het liefst woont en wat voor soort woning je zoekt.

  • Wat is het werkgebied van Thuispoort? 

    Ons gezamenlijke werkgebied loopt van Heusden tot en met Gennep.

  • Wat verandert er voor mij als woningzoekende?

    Zoeken naar een passende woning wordt makkelijker. Je hoeft jezelf niet meer op verschillende websites in te schrijven, er is een ruimer aanbod en er zijn dus meer mogelijkheden om een passende woning te vinden. Je kunt straks buiten je eigen regio reageren op woningen, ook bij woningcorporaties waar je nu niet staat ingeschreven.   

  • Moet ik als woningzoekende nu al iets doen?

    Sta je ingeschreven als woningzoekende bij WoonService Regionaal, Ons Huiz, Mooiland of Charlotte van Beuningen? Dan hoef je op dit moment niets te doen. Denk er wel aan dat je je inschrijving op tijd verlengt. En zorg ervoor dat je gegevens kloppen, zoals je e-mailadres. Dan kunnen we je bereiken wanneer het nodig is. Op een later tijdstip informeren we je over de nieuwe werkwijze en hoe je je inschrijving bij Thuispoort kunt activeren. 

  • Wat gebeurt er straks met mijn inschrijftijd?

    Je inschrijftijd neem je mee.  
    Sta je bij meer deelnemende woningcorporaties ingeschreven? Dan geldt de langste inschrijftijd.  

  • Wanneer kan ik op deze website zoeken naar huurwoningen?

    We zijn nu druk bezig met de ontwikkeling van de website. Als die klaar is, gaan we hem uitgebreid testen, samen met een groep woningzoekenden. Op 15 mei 2024 gaat de website live; dan kun je hier zoeken naar vrijkomende huurwoningen.  

  • Heb ik straks meer of minder kans op een woning?

    Als je bereid bent om in meerdere gemeentes naar een woning te zoeken, dan wordt de kans groter dat je door deze samenwerking een passende woning vindt.

  • Reageren er straks meer woningzoekenden vanuit andere woonplaatsen?

    We zien bij andere regionale systemen in Nederland in het begin een toename van mensen die zoeken buiten hun oude zoekgebied. Dat wordt later minder.  

  • Biedt de samenwerking nog andere voordelen?

    Zoeken naar een woning wordt ook eenvoudiger als we als woningcorporaties zoveel mogelijk op dezelfde manier werken. Daarom maken we afspraken over eenduidig en helder beleid. Bijvoorbeeld op het gebied van voorrangsregelingen. En dat zorgt weer voor een betere doorstroming. Verder kijken we hoe we op andere vlakken van elkaar kunnen leren. We delen onze kennis en ervaring om samen nog meer voor elkaar te krijgen. 

  • Achter de schermen is dit vast een hele operatie?

    Het is een verandering waarbij alle afdelingen van alle corporaties betrokken zijn. Het kost veel tijd om alle spelregels af te stemmen met elkaar. Iedereen heeft nu nog eigen regels, over bijvoorbeeld hoelang een advertentie op de website blijft staan of hoe vaak mensen mogen reageren. Die regels moeten nu in de hele regio hetzelfde zijn. Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde: een goede website met duidelijke spelregels, waarmee we zo veel mogelijk mensen helpen aan een fijne sociale huurwoning in de regio Noordoost-Brabant. 

  • Ik sta bij meerdere deelnemende woningcorporaties ingeschreven. Hoe gaat het straks met mijn inschrijvingen?

    Je langste inschrijftijd geldt. De andere inschrijftijden vervallen. Heb je een woning geaccepteerd? Dan adviseren we je om jezelf direct opnieuw in te schrijven. Zo bouw je weer inschrijftijd op.

  • Ik sta al heel lang ingeschreven bij een woningcorporatie die niet in Thuispoort zit. Neem ik mijn inschrijftijd mee als ik me inschrijf bij Thuispoort? 

    Nee, dat is niet mogelijk.  

  • Wat gebeurt er met mijn gegevens?  

    Sta je inschreven bij de deelnemende corporaties? Dan worden je gegevens overgezet naar Thuispoort.nl. Na 15 mei vragen we je inschrijving te activeren.

    In de privacyverklaring van de deelnemende woningcorporaties staat dat we voor Thuispoort gebruikmaken van verschillende verwerkers. Dat zijn leveranciers die door ons zijn ingeschakeld en waaraan wij onze gegevensverwerking hebben uitbesteed. Het regionale woonruimtevindsysteem ‘Thuispoort’ wordt geleverd door het bedrijf ZIG Websoftware.  
     
    Met onze verwerkers sluiten wij verwerkersovereenkomsten af om jouw privacy te waarborgen. 

  • Welke gegevens worden overgezet?

    Je voor- en achternaam, adresgegevens, telefoonnummer, e-mailadres, geboortedatum en inschrijfdatum (langste inschrijftijd) worden overgezet naar Thuispoort.

    Je gegevens over je inkomen worden niet meegenomen. We vragen je deze gegevens bij het activeren toe te voegen aan je inschrijving.

  • Ik wil niet dat mijn gegevens worden overgezet naar Thuispoort. Hoe kan ik me uitschrijven?

    Schrijf je uit vóór 30 april 2024 via de woningcorporaties waar je nu ingeschreven staat.
    Let op: als je je uitschrijft komen jouw gegevens niet in thuispoort.nl en je krijgt geen gebruikersaccount. Je bent je opgebouwde inschrijftijd kwijt.
     

    Je kunt je uitschrijving ook via de telefoon doorgeven via de woningcorporatie waar je nu ingeschreven staat. Het kan zijn dat je in de tussentijd dat je uitschrijving wordt  verwerkt, nog wel informatie van Thuispoort ontvangt. 

  • Ik heb geen e-mailadres. Hoe gaat mijn inschrijving straks mee naar Thuispoort?

    Jouw inschrijving wordt automatisch door ons overgezet, ook als je geen e-mailadres hebt. Ook jouw inschrijftijd neem je mee. Om straks te kunnen reageren op woningen via Thuispoort, heb je een e-mailadres nodig. Je kunt jouw e-mailadres nu nog toevoegen aan je inschrijving. Weet je niet hoe het moet? Neem dan telefonisch contact op met de woningcorporatie waar je ingeschreven staat.

    Heb je geen e-mailadres en is het tijd om je inschrijving te activeren? Dan ontvang je een brief. In de brief leggen we uit hoe je jouw inschrijving op Thuispoort kunt activeren.

  • Ik sta ingeschreven voor een parkeerplaats/garage. Worden mijn gegevens ook overgenomen? 

    Sta je bij WoonServiceRegionaal ingeschreven? Dan worden je gegevens overgezet naar Thuispoort. Je kunt daarna dus ook op woningen reageren. Maar: 

    • Jouw inschrijftijd geldt alleen voor de parkeergarage.  
    • Jouw inschrijftijd voor woningen wordt 0 jaar, je moet dus nog inschrijftijd opbouwen. 
    • Stel je accepteert een woning, dan vervalt je inschrijving. Ook de inschrijftijd voor
      de parkeergarage vervalt dan. Stel je accepteert een parkeerplaats of -garage, dan blijft de opgebouwde tijd voor een woning staan. 

    Sta je bij Charlotte van Beuningen ingeschreven als garagezoekende? Dan heb je een brief ontvangen waarin staat uitgelegd wat je moet doen. 

  • Hoe zit het met urgentie?

    Urgentie verandert niet door Thuispoort. De urgentieregeling van de woningcorporatie geldt.

  • Wat gebeurt er in de periode van 30 april tot 14 mei 2024?

    Vanwege het overzetten van de websites, is er tussen 30 april en 14 mei tijdelijk geen woningaanbod en kan je niet inschrijven als woningzoekende. Na 15 mei kan je je inschrijving activeren en je zoekprofiel invullen. Daarna kan je weer reageren op het woningaanbod.

  • Ik heb op een woning gereageerd voor 1 mei. Wat gebeurt er met mijn reactie?

    Je reactie wordt gewoon verwerkt en bezichtingen worden gepland. Je krijgt een reactie van de woningcorporatie waarbij je gereageerd hebt.

  • Loop ik geen woning mis in de periode van 30 april tot en met 14 mei?

    Nee, er wordt deze periode geen woning geadverteerd. Vanaf 15 mei worden weer woningen aangeboden.

  • Wat gebeurt er met mijn inschrijving als ik een woning accepteer in de periode van 30 april tot en met 14 mei 2024?

    Je inschrijving komt te vervallen als je in die periode een woning accepteert. Wil je nog wel ingeschreven staan als woningzoekende? Schrijf je dan opnieuw in.  

  • Hoelang kan ik reageren op een woning die op thuispoort.nl staat?

    Een woning staat drie dagen op thuispoort.nl.  

    Uitzondering: vanaf 15 mei tot 24 mei adverteren we de woningen langer. De advertentieduur van deze eerste woningen eindigt op vrijdag 24 mei om 12.00 uur ’s middags. Dit is eenmalig, omdat sommige woningzoekenden pas rond 20 mei hun activeringsmail ontvangen. Ook zij krijgen de kans om op woningen te reageren.

  • Als ik een woning accepteer, word ik dan voor alles uitgeschreven?

    Als je een woning gaat huren die via WoonService Regionaal, Mooiland, Ons Huiz of Charlotte van Beuningen is aangeboden, dan vervalt je inschrijving.  Heb je daarnaast nog een tweede inschrijving? Dan blijft die wel bestaan. 

    Als je een woning gaat huren die straks via Thuispoort.nl wordt aangeboden, dan vervalt je inschrijving voor de hele regio.

  • Ik weet mijn gebruikersnaam en/of wachtwoord niet meer, wat moet ik doen?

    Je ontvangt na 15 mei een mail van Thuispoort, met een nieuw inschrijfnummer en een link om je inschrijving bij Thuispoort te activeren.
    We vragen dan je gegevens te controleren en een nieuw account en wachtwoord aan te maken.

  • Wat gebeurt er met StudentRoomsBrabant?

    StudentRoomsBrabant is onderdeel van WoonService Regionaal. Als WoonService Regionaal straks overgaat in Thuispoort, stopt StudentRoomsBrabant. Studentenwoningen worden dan door Thuispoort aangeboden op een aparte website: www.thuispoortstudentenwoningen.nl.
    Heb je bij WoonService Regionaal aangegeven ook geïnteresseerd te zijn in studentenwoningen? Dan
    ontvang je automatisch een activeringsbericht van Thuispoort Studentenwoningen. 

  • Worden op Thuispoort ook studentenwoningen aangeboden?

    Speciaal voor studentenwoningen heeft Thuispoort een aparte website: www.thuispoortstudentenwoningen.nl. Als je in de toekomst wilt kunnen reageren op studentenwoningen, moet je hiervoor een apart account aanmaken.   

Staat je vraag hier niet bij of heb je aan het antwoord niet genoeg? Stuur een mail met je vraag naar info@thuispoort.nl. Je krijgt zo snel mogelijk antwoord!